Annonsera på Google och webbplatser i Googles annonsnätverk

22 mars, 2011 av mail@olaabrahamsson.se: Lämna en kommentar >>

Med hjälp av Google Adwords kan du annonsera på Google och på andra webbplatser som har anslutit sig till Googles annonsnätverk (sk affilliate-nätverk). Oftast annonseras det i form av textannonser, men det går även att annonsera med bild och t o m video.

Annonsen visas beroende på sökord som används vid sökning i sökmotorn eller nyckelord som används på webbplatsen som annonsen placeras på. På detta sätt visas annonsen för dem som är intresserade av samma ämne som annonsen handlar om.

Till att börja med så betalar annonsören per klick på annonsen. Annonsören sätter ett maxbud per klick för ett visst sökord. En automatisk budgivning sker som utifrån budet och annonsens relevans i förhållande till sökordet, och även historisk klickfrekvens, avgör placering och rangordning av annonserna. Systemet känner av så att annonsören aldrig betalar mer än nödvändigt för bästa tänkbara placering som maxbudet kan ge. Oftast betalar man inte sitt maxbud utan betalar det som krävs för att komma upp en placering utan att maxbudet överstigs.

Genom att sätta en dagsbudget i systemet hålls kostnaderna under kontroll.

Större konton med gott om historisk statistik ger möjlighet för annonsören att, istället för att sätta ett maxbud per klick, ange maxbud per avslut, exempelvis försäljning. Det går även att låta dagsbudgeten styra istället för att ange ett maxbud. Då sätts maxbuden automatiskt med hänsyn till dagsbudgeten så att det genererar så många klick (alternativt avlsut) som är möjligt med den dagsbudget som har angetts.

Hoppas att denna beskrivning inte blev för invecklad. Kommentera gärna om det är något som är oklart så ska vi förtydliga artikeln.

www.google.se/adwords

Tipsa eller kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera.