Warning: Declaration of HSM_PageTitle::load($meta) should be compatible with HSM_Module::load($meta = '') in /storage/content/59/117359/digitalposition.se/public_html/wp-content/plugins/headspace2/modules/page/page_title.php on line 201 Warning: Declaration of HSM_Description::load($meta) should be compatible with HSM_Module::load($meta = '') in /storage/content/59/117359/digitalposition.se/public_html/wp-content/plugins/headspace2/modules/page/description.php on line 118 Warning: Declaration of HSM_Tags::load($meta) should be compatible with HSM_Module::load($meta = '') in /storage/content/59/117359/digitalposition.se/public_html/wp-content/plugins/headspace2/modules/page/tags.php on line 348 Warning: Declaration of HSM_JavaScript::load($meta) should be compatible with HSM_Module::load($meta = '') in /storage/content/59/117359/digitalposition.se/public_html/wp-content/plugins/headspace2/modules/page/javascript.php on line 87 Warning: Declaration of HSM_Stylesheet::load($meta) should be compatible with HSM_Module::load($meta = '') in /storage/content/59/117359/digitalposition.se/public_html/wp-content/plugins/headspace2/modules/page/stylesheet.php on line 112 Warning: Declaration of HSM_Stylesheet::init() should be compatible with HSM_Module::init($args) in /storage/content/59/117359/digitalposition.se/public_html/wp-content/plugins/headspace2/modules/page/stylesheet.php on line 112 Google Adwords « Internetmarknadsföring – digitalposition.se

Google Adwords

16 augusti, 2011 av mail@olaabrahamsson.se: Lämna en kommentar >>

Med hjälp av Google Adwords kan du annonsera på Google och på andra webbplatser som har anslutit sig till Googles
annonsnätverk (sk affilliate-nätverk).

Oftast annonseras det i form av textannonser, men det går även att annonsera med bild och t o m video.

Annonsen visas beroende på sökord som används vid sökning i sökmotorn eller nyckelord som används på webbplatsen som annonsen placeras på. På detta sätt visas annonsen för dem som är intresserade av samma ämne som annonsen handlar om.

I de flesta fall betalar annonsören per klick på annonsen. Annonsören sätter ett maxbud per klick för ett visst sökord. En automatisk budgivning sker utifrån budet och annonsens relevans i förhållande till sökordet. Men även historisk klickfrekvens och annonsens relevans i relation till innehållet på målsidan (sidan besökaren kommer till om han/hon klickar på annonsen) avgör placering och rangordning av annonserna. Systemet känner av så att annonsören aldrig betalar mer än nödvändigt för bästa tänkbara placering som maxbudet kan ge. Oftast betalar annonsören inte sitt maxbud utan betalar det som krävs för att komma upp en placering utan att maxbudet överstigs.

Genom att sätta en dagsbudget i systemet hålls kostnaderna under kontroll. Större konton med gott om historisk statistik ger möjlighet för annonsören att istället för att sätta ett maxbud per klick istället ange ett maxbud per avslut, exempelvis försäljning. Det görs exempelvis att annonsören betalar för varje besök på en bekräftelsesidan efter ett köp på annonsörens webbplats. Det går även att låta dagsbudgeten styra istället för att ange ett maxbud. Då sätts maxbuden automatiskt med hänsyn till dagsbudgeten så att det genererar så många klick (alternativt avlsut) som
är möjligt med dagsbudgeten.

Tipsa eller kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera.